tirsdag 24. november 2009

-vasking-

Julerengjøring har fra gammelt av vært en viktig del av juleforberedelsene og inngikk i ønsket om å innfri julefeiringens budskap.
Men i de gamle bondestuene var det vel så som så med de hygieniske forhold - denne beskrivelsen fra Øystene i Hardanger setter ting i perspektiv: "Fresvikbesta slo vatn yver golvet, sidan spadde ho ut skiten i store flak med ein rekkjespade og for so yver med varmt vatn"(Ullensvang) I lys av dette bør vi kanskje ikke ha så dårlig samvittighet for at vi ikke orker ta storrengjøring i desember.

Her følger en lettvint plan:

¤ Konsentrer rydde- og vaskeaktivitenene om de rommene du skal bruke.

¤ Vask over gulvene med godt grønnsåpevann - det er viktiger enn å støvsuge - for da lukter det godt.

¤ Ta en rask støvtørke-seanse over det som synes mest.

¤ Prøv å få tid til å pusse kobber, messing og sølv, og da spesielt de tingene som står fremme. Det er dem folk legger merke til når de kommer på besøk!

¤ Er det snø ute, er det fint å legge teppene i snøen med rettsiden ned. Det får ut støvet på en effektiv måte og gir teppene en naturlig friskhet.

¤ Granbar og appelsiner med nellik gir godlukt i alle rom og er både dekorativt og friskt.

¤ Demp belysningen og bruk levende lys for å skape stemning og skjule det uønskede støvet.

¤ På kjøkkenet kan benken, komfyrtoppen og vaskekummen få en ordentlig omgang med effektive rengjøringsmidler. Også her gjør det seg med levende lys på kjøkkenbenken eller bordet.

¤ Toalettet blir flittig brukt - også av gjester. Sørg for at håndvasken og WC er skikkelig rengjort. Ha rene håndklær og nytt såpestykke.

Har du ikke tid til gulvask og støvtørking - sett en skål med konsentrert grønnsåpe under sofaen! Da lukter det i alle fall som om du har gjort rent...

(Juletid-Mads Moe)

Hvordan er det med deg? Tar du storrengjøring av hele huset før jul?

Jeg for min del venter til utpå nyåret med å vaske tak og vegger... synes det er mer fornuftig. Nå er det så mørkt at støvet ikke synes allikevel ;) Men når våren kommer tilbake med masse lys og sol, er det godt å få vasket ned og luftet ut (for oss med gamle innervinduer er det ikke like enkelt å få luftet i vintersesongen...gleder meg til den dagen vi får nytt vindu på soverommet!), og gå sommeren friskt i møte.

-Fru K-

18 kommentarer:

  1. Gode tips;) Her er det stor rengjøring på vårparten og før jul. Da vaskes det OVERALT og ALT blir dratt frem osv.. Men vi har hunder, så det må lissom til synes jeg:P I år er jeg derimot ikke sikker på hvordan det blir med den vanlige stor rengjøringen, siden vi pusser opp tror jeg nok det får bli etter som rommene blir ferdig.. Med andre ord er det vel noen rom som ikke får stor rengjøringfør på vårparten..eller kanskje neste jul;P

    Ønsker deg en fin kveld!

    Klem Silje

    SvarSlett
  2. eh kremt....julerengjørig :o)

    Hvordan skal vi få tid til sånt da hehehe er jo så mye å ordne før jul....tror jeg venter til våren jeg å :)))

    SvarSlett
  3. Mange gode tips her!:) Synes det er herlig å ta en julerengjøring før alt julepynten kommer på plass.
    Jeg pleie å ta den store rengjøringen 1.Januar, herlig å begynne det nye året med et ny vasket hus.

    Ha en fin kveld,
    Klem, Julie

    SvarSlett
  4. Mange gode tips! :) Likte spesielt den med å sette en skål med grønnsåpe under sofaen!! Genialt!

    Vel - jeg har faktisk hatt en storrengjøring i hele dag! Alle skap, alle kriker, alle gulv og alle hyller, har fått støvtørking og vasking... Har tenkt å ta vegger og karmer til helgen! Og så en runde til rett før julaften! :) Nå skal det jo nevnes at jeg har masse tid, da!

    Finfin blogg! :)

    Klem fra Silje

    SvarSlett
  5. Hei!
    Mange gode tips, tror nok det havner en skål med grønnsåpe både her og der. Her i huset blir kjøkken, soverom, bad og gang tatt nå og så får stua vente til våren. Ingen vits å ta den nå heller ettersom det ikke er lenge siden det vaska der og den skal pusses opp til våren...
    Ha en fortsatt fin kveld

    SvarSlett
  6. Hei :)

    vask er det ikke så god tid til her i huset heller :) det finnes mye koseligere ting å bruke tien på nå fram mot jul gitt. Det vaskes litt ekstra i kroker og kriker på kjøkken og i stue når pynt og stæsj byttes ut mor jul ;) ellers blir det vel ekstra god helgevask nærmere julaften siden den skal feires hos oss i nytt (gemmelt) hus for første gang :)

    kos deg videre med vask og juleforberedelser :)

    SvarSlett
  7. Så artig liste :) Nei her blir ikke hele huset julevasket om man med det mener tak og vegger, inni skap og under alt av møbler. Det er lenge siden jeg sluttet med det. Men det blir vasket :)

    Det ligger en utfordring til deg inne hos meg :)

    Hilsen Margrethe

    SvarSlett
  8. :) her har du samme tanker som meg ser jeg.. Jeg synes ofte det blir veldig grisete på kjøkkenet etter jul, tenk bare på stekeovnen, og alle småkaker som blir dratt med hit og dit! Derfor synes jeg det er veldig deilig med en skikkelig vask etter jul, når vårblomstene kommer inn igjen, og de lyse fargene kan taes frem. Men en ordentlig ryddeshau i alle kleskap og barneleker, samt kjøkkenskuffer er godt å få gjort før ju. Og da går man jo automatisk over med filla :D jammen tror jeg ikke at det er storrengjøring før jul og...når jeg tenker meg om ;)

    SvarSlett
  9. OJ,Oj!Her var det mange flotte tips!Disse kan vi trenge nå når en travel desember står for døren.Jeg henger meg på og venter til våren;-)Ha en fin uke!Hilsen en sambygding:-)

    SvarSlett
  10. Hehe jeg måtte le når jeg leste dette, Så mange artige tips..Jeg titter ofte innom bloggen din..Alltid masse flotte bilder og inspirasjon..
    Med vennlig hilsen
    Susanne

    SvarSlett
  11. Vask av tak og vegger, ned med bilder, ut med tepper, vask av gardiner, eller nye da, alt dette blir det mest av på våren gitt. Ingen grunn til å være utslitt på julaften!!

    Jeg baker mye, pynter mye og jeg elsker julen, men jeg vil kose meg alikevel!!! Når vi er ferdig å bake, da får kjøkkenet seg en skikkelig runde. Siden jeg har hjelp til daglig renhold sveiver jeg over litt ekstra der jeg vet hun ikke tar......Å jeg pakker bort mye pynt, og vasker såklart før jeg setter opp julen på sjenker og skap ol.

    Koselig å ta fram de gamle tingene igjen også etter jul. Jeg orker ikke overpyntede hjem hvor alt til jul settes bare foran el oppå det andre......

    Når desember kommer er vi klare og da skal vi bare kose oss!!!

    SvarSlett
  12. Herlig innlegg!!!
    Her i huset blir det gjort julereint. Til våren er fokuset rette mot hage og båt... Har ikkje motivasjon til vårreingjering då. Då går all tid med utandørs!
    :O) FrueFrøet

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  14. Boka til Mads Moe har jeg også - den er kjempefin... Vasking er et nødvendig onde, og grønnsåpe lukter herlig rent...! Klem fra Gro!

    SvarSlett
  15. Jeg har pleid å skure tregulvet i stua til jul, vaske skap, tak og vegger på kjøkkenet og selvsagt vaske badet fra tak til gulv. Men nå flyttet vi jo inn i nyoppusset i august, så det er unødvendig i år. Gode renholdstips fra meg:
    Dersom du ikke har ubehandlede tregulv:
    1.Dropp å ha grønnsåpa i vaskebøtta. Grønnsåpe etterlater en fet hinne som gjør at gulvene trekker fortere til seg støv og skitt. Ha heller såpa i en skål og sett oppå et skap el for god lukt. Einerolje kjøpt på apotek kan også tilsettes i vaskebøtta og gir fantastisk lukt.
    2: Fyll rengjøringsmiddel i koppen som toalettbørsten står i, dersom dere har en slik. Da har man stadig mulighet til å få rent, godluktende toalett uten å dra frem vaskesakene!

    SvarSlett
  16. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  17. Du gir mange fine råd til julerengjøring, og har nøret oppunder min dårlige samvittighet! Nei da, det er lenge til jul, så det blir nok vasket og pusset her også! Ønsker deg og dine en fin advent, og se innom meg for snart begynner julekalenderen min med stort gavedryss!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett

Så hyggelig at du tar deg tid til å besøke Skogland! Blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails