mandag 10. august 2009

"Å gjøre det beste ut av det man har..."

Her på Skogland går det mye i gjenbruk av gamle møbler, materialer, serviser, utstyr og verktøy m.m.

Det er få ting vi har kjøpt nytt faktisk! Spesielt når det gjelder møbler.

Det sto mye gammelt igjen her på gården da vi overtok..så det har blitt noen skattejakt-runder i de forskjellige bygningene. Hver gang oppdager vi nye ting vi ikke har lagt merke til før. Det er jo litt gøy!

Det som ikke er funnet her, har vi kommet over på loft og i kjellere andre steder.Eller vi har arvet det. Som noen glass jeg angrer veldig på at vi kvittet oss med på et flyttelass. Vi hadde nemlig mange søte små likørglass bl.a. Men det vare bare noen få eller en av hvert slag, så vi kastet dem faktisk tror jeg! Det hadde jeg ikke gjort i dag! Men gjort er gjort...

Da vi flyttet hit hadde vi sett oss ut et vitrineskap på Ikea vi tenkte å kjøpe, men det var ALDRI på lager, så mannen min begynte å snekre et i stedet! Resultatet ser dere på bildet over. Det blei i hverfall et skap ikke alle andre har maken til. Så jeg er fornøyd jeg. Vi utfyller hverandre godt på det planet der; jeg designer og han utfører snekringa!

Bordet på samme bilde har vi lagd av den gamle døra som førte ut til den lille verandaen vår. Vi spesialbestillte ei herdet glassplate, som vi har lagt på toppen. De dreide bordbeina er fra et gammelt bord.



På bildet over ser dere en gammel spisestue-stol, som jeg har malt og trukket om. Jeg synes utskjæringene kommer litt bedre frem når møbelet får lys farge.

Mitt motto er; å gjøre det beste ut av det man har.

Det er ikke så mye som skal til. Litt maling, en stoffbit eller noen nye knotter...så blir det et "helt nytt" møbel med en gang.

Fru K


5 kommentarer:

  1. Hei fru K...så gøy å oppdage flere bloggere som liker dette med gjenbruk og restaurering.Hit titter jeg innom igjen,og velkommen skal du være hit til NIB:o)Klem fra Maliva

    SvarSlett
  2. Oioi! Så utrolig herlig!!! Det er min drøm også. Men den er ikke gått i oppfyllelse enda...!!! Kanskje en gang. Å få seg et lite småbruk. Vi leter i alle fall! Så får vi se. Men da er det så utrolig inspirerende å se at andre har fått det til!

    Håper du legger ut mansse god inspirasjon fra den skjønne gården deres! Jeg vil gjerne se!!

    Hilsen Liv

    SvarSlett
  3. Hei! Så heldig du er! Jeg drømmer også om et småbruk! Liker mottoet ditt! Ser du sliter litt med oliventreet ditt! Svigermor har hatt samme problem, men så lenge de ytterste skuddene er myke, er det håp!

    Legger meg til som følger, og du er hjertelig velkommen innom min blogg

    Ha en fin kveld

    Hilsen Inger

    SvarSlett
  4. Neimen!!!!! Har du fått deg blogg nå?!?? Så moro!!! Da skal jeg stikke innom her titt og ofte :) :) Jeg kjører alltid saaaakte forbi, du har det så koselig rundt huset... sukk...

    Hilsen Trine fra HK

    SvarSlett
  5. Du har så rett så rett!!!!
    99% av mine møbler er også enten arvet, funnet på loppis, fretex eller finn.no.... og de har fått en overhaling med malekosten.... dessuten bærer brukte, gamle møbler på så mye sjel og historie... mye mer hyggelig en masseprodusert nytt...

    SvarSlett

Så hyggelig at du tar deg tid til å besøke Skogland! Blir veldig glad om du legger igjen en liten hilsen.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails